четвер, 10 травня 2018 р.

Технологія «перевернутого класу»


Однією з таких інноваційних педагогічних технологій, яка може успішно використовуватися при вивченні нового матеріалу учнями є технологія «перевернутого класу» і це є  найвідоміша модель змішаного навчання.  Позитивно зарекомендувала себе технологія «перевернутого класу» при викладанні точних наук, адже їх можна добре проілюструвати. Це, звичайно, вимагає додаткового часу на підготовку до занять, проте якщо вчитель досить винахідливий і може ефективно здійснювати пошук потрібного відеоматеріалу в мережі Інтернет чи може самостійно записати відео урок, то підготовка належного навчально-інформаційного забезпечення дисципліни не викликатиме особливих труднощів.
Як показало експериментальне впровадження технології «перевернутого класу» під час вивчення нового матеріалу мотивація учнів до оволодіння новим матеріалом підвищується, адже засвоєння значної частини навчальної інформації відбувається вдома, а на заняттях у класі при співпраці з вчителем учні обмінюються своїми знаннями, створюючи при цьому «дискусійне поле». У такому випадку ефективність навчальних занять підвищується при одночасному зростанні ролі учня як суб’єкта навчально-виховного процесу.
При виникненні труднощів з опануванням нового матеріалу учні самостійно відшукують відповіді на конкретні питання у підручниках, посібниках, мережаних ресурсах (Інтернет). При цьому не тільки реалізуються переваги проблемного навчання, а й забезпечується формування компетенцій учнів щодо аналізу навчальної інформації з наступним її структуруванням і коригуванням для практичного використання.
Особливості «перевернутого» навчання:
  • – змінюється роль учителяякий перетворюється на наставника. Роль учителя все ж залишається провідною, але його діяльність спрямовується на координацію навчання учнів, здійснення консультування, надання допомоги та створення навчально-проблемної ситуації для пізнавально-дослідницької діяльності;
  •  використовуються електронні освітні ресурси. Завдяки сучасним технологіям учителями накопичена велика база різноманітних матеріалів таких, як відео, інтерактивні завдання, електронні навчальні матеріали, електронні тести для самоперевірки; книжки вже не є єдиним джерелом інформації, а вчителі єдиними джерелами знань. Кожен, хто має доступ до мережі Інтернет, може отримати якісний електронний освітній контент у зручний для нього час;
  • – підвищуються вимоги до навчальної діяльності учнів. Теоретична частина навчального матеріалу має формувати в учнів базові поняття і підтримувати навчання, а не займати центральне місце. Зміст навчання вже не є самоціллю, а стає відправною точкою поглиблення знань. Здійснюється зміщення акценту на процес пізнавальної діяльності учнів, у ході якої він відкриває для себе нові знання;
  • – розв’язуються різнопланові проблеми навчання в обговореннях і дискусіях.

Технологія «перевернуте» навчання дає можливість учителеві вивільнити час для спілкування з учнями на уроці. Фактично, з’являється можливість працювати з учнем один на один. Учитель може приділити більше уваги тим учням, яким важко дається навчальний предмет або у яких виникають проблеми з виконанням домашніх робіт.
Обдаровані учні матимуть більше свободи для того, щоб навчатися у власному темпі.
Використання технології «перевернутого» навчання сприяє реалізації індивідуального підходу в навчанні.
Щоб записати відео урок потрібно визначити його початкову мету і цінність – визначити ключові цілі  уроку, від простих до складних, і вибудувати чітку схему розповіді.
Золоті правила відеоматеріалів: повідомляйте стисло, пояснюйте ємко, закінчуйте швидко.
Технологія проведення «перевернутого» уроку:
  • – учитель записує пояснення нового матеріалу на веб-камеру, або робить запис за допомогою спеціальних програм;
  • – учитель розміщує навчальне відео в хмарно орієнтованому навчальному середовищі  або робить розсилання учням з посиланнями на матеріал, розміщений у YouТube;
  • – учні отримують як домашнє завдання навчальне відео, електронний освітній ресурс або опорний конспект для вивчення нового матеріалу;
  • – учні уважно переглядають навчальне відео, виконують завдання, он-лайн тест;
  • – на уроці вчитель організовує навчальну діяльність, залучає до різних видів роботи всіх учнів класу.

Але є свої переваги та свої недоліки цієї технології.
Переваги «перевернутого класу»
Для вчителя:
–         виступає в ролі  наставника учнів, координатора пізнавальної діяльності;
–         забезпечує активізацію навчальної діяльності в позаурочний час;
–         здійснює індивідуальний підхід за рахунок вивільнення часу на уроці;
–         використовує новітні форми організації навчальної діяльності;
–         підвищує свій рівень ІКТ-компетентностей;
–         дана  технологія  незамінна  для  предметів, які  викладаються  обсягом  1 – 2  год  на  тиждень, тому  що  вирішує  проблему  «дефіциту  часу».
Для учня:
–          навчання в позаурочний час;
–         доступності якісних електронних освітніх ресурсів;
–         підвищення інтересу до навчальних предметів;
–         навчання у власному темпі;
–         підвищення допомоги один одному в навчанні;
–         розвитку ІКТ -компетентностей;
–         використання гаджетів як інструменту навчання;
–         технологія  «перевернутого»  навчання   дає  змогу  розвивати  відповідальне  ставлення  до  навчання  з  боку  учня  та  змінює  роль  учителя  в  сучасних  соціально – економічних  умовах.
–         «перевернуте»  навчання  сприяє  самоосвіті  учня.
–         працюючи в групах, учні занурюються у дорослий світ і усвідомлюють, що робота в команді під час вирішення будь-яких завдань відіграє важливу роль – чи в школі, чи в подальшій професійній діяльності
Проблеми «перевернутого класу»:
–         для  забезпечення  ефективності  «перевернутого»  навчання   необхідна  підготовча  робота  серед  учнів.
–         вимагає більше часу для планування і підготовки вчителя;
–         передбачає постійний доступ учнів до комп’ютерів і мережі Інтернет;
–         труднощі залучення до навчального процесу окремих категорій учнів;
–         більше часу  перед комп’ютером;
–         нерівні можливості доступу до мережі Інтернет;
–         проблеми використання різноманітних гаджетів;
–          домашнє завдання є обов’язковою частиною уроку для учнів;
–          важко звикнути до нової технології навчання.
Перехід на технологію «перевернутого навчання» відбувається від 2 до 5 років.
Аналіз передового педагогічного досвіду зарубіжних і вітчизняних педагогів показав, що за допомогою технологій «перевернутого» навчання розв’язується низка найважливіших проблем навчання – забезпечення безперервної інтенсивної навчальної комунікації за межами загальноосвітнього навчального закладу й активізація навчальної діяльності учнів, а інтерактивне навчальне середовище є незамінною компонентою цього процесу.

Немає коментарів:

Дописати коментар