Який він сучасний класний керівник, майстер?
Хороший сучасний класний керівник , майстер надає учням реальну допомогу, відкритий і доступний для будь-якого учня, не викликає в них страху, дає їм можливість висловлювати свої думки і почуття, відвертий у своїх поглядах, виявляє емпатійне розуміння — бачення поведінки учня його ж очима, вміє «постояти в чужих черевиках», як говорить народна мудрість. Класний керівник, майстер має володіти комунікативною культурою (культурою спілкування). Комунікативність для класного керівника, майстра – це педагогічна етика, такт, толерантність; культура мови та спілкування (з учнями, батьками, колегами); наявність моральних якостей, що слугують прикладом для наслідування; вміння володіти собою; організаторські здібності та вміння впливати на мікроклімат, розумна вимогливість; самокритичність та здатність сприймати критику; вміння створювати атмосферу співтворчості та співпраці.
Професіональне педагогічне
спілкування — комунікативна взаємодія педагога з учнями, батьками, колегами,
має бути спрямована на встановлення сприятливого психологічного клімату, психологічну
оптимізацію діяльності і стосунків. Головними ознаками педагогічного
спілкування є:
Враховуючи право кожного на вибір, ви повинні прагнути
не нав'язувати думку, а допомогти іншому обрати власний шлях розв'язання
проблеми. У конкретній ситуації це може реалізуватися за допомогою різних
прийомів. Делікатне зауваження збереже гідність учня і вчителя, покаже
недоречність поведінки і спонукає до роботи.
Хоча вчитель і учні нерівні соціальнo (різні життєвий
досвід, ролі у взаємодії), проте для забезпечення активності учня, через яку ми
можемо сподіватися на розвиток його особистості, слід уникати домінування
педагога і визнавати право учня на власну думку, позицію, бути готовим самому
також змінюватися. Учні хочуть, щоб з ними радилися, зважали на їхні
міркування, і завдання вчителя — враховувати цю потребу.
Нестандартні прийоми
спілкування
«9 порад» від В. О. Сухомлинського:
Ми маємо справу з найскладнішим,
неоціненим, найдорожчим, що є в житті людини.
1.
Місія школи — боротися за людину.
2.
Виховувати людину—це передусім знати її душу, бачити і відчувати її
індивідуальний світ.
3.
Справжнє
виховання — це самовиховання.
4.
Немає
якихось єдиних для всіх школярів передумов успіхів у навчанні – це річ відносна: для одного високий рівень, для
іншого й середній рівень — велике досягнення.
5.
Успіх
у навчанні — це стежка, що веде до того куточку дитячого серця, в якому горить
вогник бажання бути гарним.
6.
Бережіть
цей вогник і цю стежку.
7.
Уміння
володіти собою, тримати себе в руках — одна із найнеобхідніших умов, від яких
залежить успіх педагога та його здоров'я.
8.
Слово
—могутній борець за людську душу.
9.
Ніяке
захоплення не принесе користі, якщо воно не зачіпає думки, душі, серця.
Класний керівник, майстер має пам’ятати – учитель повинен викликати любов та повагу
дітей до себе, якщо він сам любить, поважає кожну дитину та спілкується з нею,
у стосунках з нею чесний і відвертий. Учитель має бути особистістю, яка приваблює
дітей. Має бути веселим і жартівливим, доброзичливим. Учитель має раціонально
використовувати свій час. Має постійно вдосконалюватись, розширювати свій
кругозір. Гаслом для класного керівника, майстра
в роботі з дітьми має стати: «Пізнай самого себе і допоможи в цьому своїм
учням». У своїй практиці повинен реалізувати індивідуальний підхід до
дитини, вміти її вислухати. Створити колектив, в якому панує доброзичливість
стосунків.
Має
любити, захищати дитину, поважати її почуття.
І ніякі старі чи нові технології не повинні заважати класному керівнику, майстру бути для своїх учнів другом, вихователем, або просто «другою мамою». Він повинен підтримувати дитину, стимулювати її розвиток, не замінювати саморозвиток дитини власними дорослими висновками та думками, а надавати можливість дитині рухатись самостійно та робити власні помилки, долаючи власні перешкоди.
І ніякі старі чи нові технології не повинні заважати класному керівнику, майстру бути для своїх учнів другом, вихователем, або просто «другою мамою». Він повинен підтримувати дитину, стимулювати її розвиток, не замінювати саморозвиток дитини власними дорослими висновками та думками, а надавати можливість дитині рухатись самостійно та робити власні помилки, долаючи власні перешкоди.
Поради сучасному класному керівнику, майстру:
Зазвичай початківці класні керівники дуже хвилюються,
переживають, адже крім дітей міряти оцінюючим поглядом їх будуть і батьки. Такій
категорії класних керівників варто вдатися до ряду простих, але дієвих порад:
Законспектуйте план свого знайомства з класом, з
батьками. Через хвилювання можуть виникнути незручні паузи, підказка повинна
бути під рукою.
Не намагайтеся відразу загравати з учнями. Вони можуть
прийняти це за вашу слабкість, яка є відмінним приводом відсутності авторитету
і підпорядкування. Ви повинні бути доброзичливі, відкриті, але при цьому ж
суворі. Діти дуже добре це відчувають. Відразу визначте ту дистанцію, яка допоможе
вам керувати групою, а не вибудовувати більш-менш безпроблемні відносини. Але і
в строгості не перестараєтеся. Група вас буде просто боятися і, м'яко кажучи,
недолюблювати.
Обговоріть правила ваших взаємин. Учні будь-якого віку
залишаються дітьми і люблять грати в рольові ігри. Їм все ще потрібні правила
гри. Дайте учням зрозуміти, як ви бачите ваші довірчі відносини. З першої
зустрічі вони повинні усвідомити, що ви йдете з ними на реальний контакт.
Ваші перші зустрічі не повинні складатися з одних формальностей.
Обов'язково виявляйте цікавість до всіх і кожного. Їх багато і кожен хоче
заявити про себе. Та й вам буде простіше зрозуміти, що вдає із себе кожен ваш
учень.
Ведіть щоденник. Для класного керівника, майстра це реальна можливість контролювати процес. На початку
роботи вам важко буде тримати в голові безліч інформації, адже у кожного учня
будуть якісь поточні навчальні питання. Часто педагог навіть не уявляє собі, як
широко розуміються його обов'язки. Він повинен знати про стан навчання дитини, про
його поведінку, взаємини з групою і вчителями, обставинами в родині та інше.
Як заслужити авторитет у класу?
Учні не повинні бачити вашу байдужість ні в
якому її прояві. Кредит довіри буде вичерпаний в ту ж секунду. Навіть якщо у
вас немає часу для вирішення виниклої проблеми, дитина повинна бачити вашу
готовність допомогти. Звичайно, не варто виділяти «любимчиків». Ви повинні
зберігати розумний нейтралітет.
Намагайтеся стимулювати дитячу активність
прикладами інших учнів, але робіть це тонко. Кожна дитина повинна бачити чийсь
успіх, чиїсь досягнення як реальну мету для себе.
Побачивши вашу ініціативу, діти відзначать для себе, що ви дійсно їхній друг і помічник.
Намагайтеся стежити за змінами в житті кожного учня.
Не соромтеся вітати учнів з сімейними святами, відстежуйте їх позашкільні успіхи. Дітям приємна така
увага, до того ж не всі отримують її в достатку від зайнятих батьків.
Портрет сучасного класного керівника, майстра.
Перша умова - сучасний класний керівник, майстер не повинні стояти на
місці. І самоосвіти це стосується насамперед. Ви повинні мати уявлення про
психологічні особливості віку учнів вашої групи. У вас вони повинні
бачити інтелігентну й освічену людини. Зрозумійте, вони діти свого
надтехнологічного часу. Вони більше спілкуються в Інтернеті, мають більше
доступу до всілякої інформації, а це може мати як позитивний, так і негативний
відгук.
Чудово, якщо і в вас вони будуть бачити людину сучасну. На класних годинах піднімайте теми, які важливі для них сьогодні. Будьте відверті і шукайте відповідь. Будьте тактовні і делікатні, цінуйте неповторність особистості кожної дитини. Влаштовуйте спільні перегляди актуальних фільмів, обговорюйте їх разом з ними.
Чудово, якщо і в вас вони будуть бачити людину сучасну. На класних годинах піднімайте теми, які важливі для них сьогодні. Будьте відверті і шукайте відповідь. Будьте тактовні і делікатні, цінуйте неповторність особистості кожної дитини. Влаштовуйте спільні перегляди актуальних фільмів, обговорюйте їх разом з ними.
Дійте в одному ланцюгу з батьками. Ваші виховні
старання повинні бути об'єднані однією метою і рухатися в одному напрямку.
Залучайте батьків до загальношкільних справ. І навіть
якщо спочатку це буде нелегко, такий досвід надзвичайно корисний.
Ну і, звичайно, любіть дітей.
Без цієї умови навряд чи можна бути хорошим класним керівником.
Ефективність роботи класного керівника, майстра визначається
тим, якою мірою навчально –
виховний процес забезпечує
розвиток творчих здібностей
кожної дитини, формує творчу
особистість і готує
її до творчої, пізнавальної та
суспільно - трудової діяльності.
Виховання - процес безперервний. Нагромадження нових
знань, зміна або зміцнення
поглядів, переконань, звичок
відбувається постійно.
Завдання вчителя – відкрити, захопити і
спрямувати кожного учня
на цікавий, змістовний особистісно
і суспільно корисний
шлях самовдосконалення.
Відкрити
учня - це означає, спираючись на
життєвий досвід, показати йому
самого себе, способи розвитку
його сил, якостей, здібностей.
Важливо переконати його в
тому, що всі чесноти, як
і недоліки, залежать від
нього. Від його рівня
свідомості і вміння будувати життя. Щоб розкрити
учня, потрібно організувати його
діяльність у колективі.
Захопити
учня – це означає
викликати у нього
потребу організувати себе
для досягнення суспільно і
особистісно значущих цілей. Потрібно ставити
посильні для дитини завдання, за
успішне їх виконання
похвалити. Навіть невелика перемога
над собою робить
людину успішною.
Виходячи з таких
позицій, на мою думку, успішність організації
виховного процесу з
класним колективом залежить
щонайперше від добре
продуманого планування виховної
роботи вчителем. Проте планування
виховної роботи – це не
лише складання сітки
виховних заходів ( як розуміється
деякими вчителями). Це набагато
ширша, об’ємна робота по всебічному вивченню
вихованців, їх інтересів, поглядів,
стосунків в сім’ях
та серед однолітків.
Треба виховувати дітей своєю любов’ю, вірити
їм, допомагати стати добрими і великодушними. Ні в якому разі не зневажати, не
пригнічувати, а, навпаки, підносити власну гідність кожного. Не потрібно боятися
бути добрим, ніжним, ласкавим. Часто, не бажаючи поступитися, ми протиставляємо
свою волю волі учня і тим самим втрачаємо духовний зв’язок з ним. Багато
ситуацій можна вирішити за допомогою ласки, жарту, казки. Без ласкавих слів
дитині все одно, що без сонячного світла. А звідси і погані вчинки - “в
темряві”. Людське ставлення до дитини - це усвідомлена, цілеспрямована праця,
що виключає жорстокість, праця з надією на формування найкращих рис і якостей.
Потрібно любити дітей такими, якими вони є, бережно ставитися до кожного з них,
спиратися лише на позитивне і вести боротьбу зі слабкостями. А головне, щоб
діти були завжди далеко від полюса зла. Нехай зрозуміють, що любов, доброта,
великодушність сильніше від усього недоброго, злого.
Немає коментарів:
Дописати коментар